.

پس از این دوره بین درسهای دیگر و زیست‌شناسی تعادل برقرار کردم و به طور متوسط روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت به مطالعه اختصاص میدادم.

برای کنکور سراسری به کلاس‌های آموزشی نرفتم، تنها کتاب درسی و کمک درسی را برای مطالعه در نظر گرفتم و در آزمون‌های آزمایشی یک موسسه شرکت کردم.

علاوه بر کنکور تجربی در کنکورهای هنر و زبان نیز شرکت کردم و در شب قبل از کنکور تا ساعت ۱۰ شب درس خواندم.

در جلسه آزمون و قبل از آن هیچگونه استرسی‌ نداشتم.

عامل موفقیت خود را توکل به خدا، همت بالا و حمایت خانواده بخصوص پدر و مادر می دانم و به داوطلبان سال ۹۶ توصیه میکنم همت و تلاش خود را افزایش دهند و به اندازه هدف خود تلاش کنند.

 

ریاضی با شخصیتم همخوانی نداشت/ کنکوری‌ها مفهومی درس بخوانند

 

ریاضی و مهندسی برق با شخصیتم همخوانی نداشت، کنکوری‌ها برای رسیدن به موفقیت کتاب‌های درسی را مفهومی بخوانند.

من از قبل به رشته ریاضی علاقه داشتم  وبه خاطر همین علاقه هم رشته مهندسی برق را انتخاب کردم و در دانشگاه صنعتی شریف مشغول به تحصیل شدم.

اما پس از مدتی که در این زمینه کار کردم متوجه شدم این رشته زیاد با شخصیتم همخوانی ندارد و شاید مرا از اهدافم دور می کرد.

رشته ریاضی و به ویژه مهندسی برق جزء رشته های پرکاربرد و مورد علاقه داوطلبان است،  من با اینکه سال چهارم رشته مهندسی برق در دانشگاه شریف بودم اما حس کردم این رشته با اهداف من مطابق نیست بنابراین این تصمیم تاحدودی سخت را گرفتم.

خیلی خوب توانستم خود را با خواندن درس های رشته تجربی هماهنگ کنم،  به نظر من هرکسی در هر زمینه ای تلاش کند می تواند موفقیت را به دست آورد، مهم این است که در هر زمینه ای تلاش کنیم و من گمان می کنم اگر در رشته انسانی هم کنکور می دادم می توانستم در رشته حقوق هم قبول شوم.

در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکردم،  مطالعه کامل و مفهومی کتاب های درسی و استفاده از کتاب های کمک آموزشی تنها کاری بود که من برای رسیدن به موفقیت انجام دادم.

توصیه من به تمام کنکوری ها این است که تلاش شبانه روزی را فراموش نکنند و زمان مطالعه خود را افزایش دهند.

همچنین داوطلبان باید مشاوران مجرب و کارآزموده را انتخاب کنند و به افرادی که دانشی در این زمینه ندارند، اعتماد نکنند.

قصدم برای ادامه تحصیل دانشگاه تهران است و البته هنوز در حال رایزنی و مشورت هستم.

فکر می‌کنم کسب این رتبه لطف ائمه اطهار بوده است، مادرم دیشب تا صبح شبکه خبر را رصد می‌کرد و نخستین بار ایشان به من خبر دادند که رتبه نخست را کسب کرده‌ام.


 

 

لطفا رتبه ی کنکور زبان و هنر و هم بگید؟

رتبه ۸ منطقه ۳ در رشته ی زبان و رتبه ۲۰ منطقه ۳ در رشته ی هنر

 

سوال اول اینه که شما با این کارتون دانشگاه سراسریتون و زیر سوال بردید فکر می کنم؟

راستش این سوالیه که خیلی ها ازم می پرسن. من صرفا به خاطر علاقه ای که به پزشکی داشتم این کار و کردم. و رشته ی برق که خیلی برام ارزشمند بود و ول کردم برای یه چیز با ارزش تر

 

پس به خاطر علاقه بوده؟

بله

پس چرا زودتر این اتفاق نیفتاد؟

خب زودتر من کار رشته ی برق و حس نکرده بودم چون دو سال اول تئوریه . من حدودا ۱ تا ۱/۵ سال آخر کار مهندسی می کردم و شغل آیندمو لمس مس میکردم و روزی ۱۰تا۱۲ ساعت اون کار و انجام می دادم. و این کاری نبود که من بخوام طی ۳۰ سال آیندم انجام بدم.

 

سوال بعدیم اینه که از میانگین ساعات مطالعتون برامون بگید و این که تو این ۴ سال با کنکور در ارتباط بودید یا نه ؟

راستش هر از گاهی من یه سری از درس ها رو تدریس می کردم اما خیلی کم بودش و دانشکاه به من فرصت این کار و نمی داد. برای کنکور از مهر ۹۴ شروع کردم به خوندن و ۹ تا ۱۰ ماه می خوندم . ساعت مطالعم خدود ۱۰تا۱۲ ساعت بودش و روزایی بودش که به ۱۴ ساعت هم میرسید و روزایی هم که حوصله نداشتم ۶ تا ۷ ساعت می خوندم که میشه به طور میانگین همون ۱۰ ساعت

 

شما به من گفتید که تو این ۱۰ماهی که برای کنکور خوندید حدود سی هزار تا تست زیست شناسی زدید از کتابای مختلف کتکور
اگه دقیق بخوام بگم ۲۸۰۰۰ تا

خب . کتابای زیادی و سوالای زیادی و خوندین. می خوام بدونم در مجموع سوال و پاسخ نامه بهترین مجموعه ای که دیدید چی بوده؟
راستش من خیلی از سوالای کتابارو می بینم که سوالای خوبیه اما به نظرم اقتباسیه و سوالارو از جایی آوردن یا پاسخ نامه ی تشریحی جامعی نداره. بعضی از کتابای دیگه در سطح کنکور نیستن اصلا واز نظر سوالات ضعیف اند.اما ماز هم نوع و صورت سوالات از نظر طولانی بودن سوال و گزینه و همچنین پاسخ نامه ی تشریحی خیلی کاملش از نظر من بهترین سوالات زیست شناسیه که وجود داره.

 

در امسال که برای کنکور می خوندین اشتباهی بوده که مرتکب شده باشید که اگه بر گردین به عقب انجامش ندین؟
اول یه چیزی بگم چون من یه بار کنکور موفقی داده بودم تقریبا تو همه ی درسا می دونستم روش مطالعه خوب چیه . مثلا برای فیزیک دقیقا می دونستم به چه ترتیبی بخونم یا ازچه کتابایی استفاده کنم اما برای درس زیست شناسی خیلی چالش بزرگی بود.حتی ۱ ساعت هم برای زیست کلاس نرفتم یا از دبیری نپرسیدم که چه کتابی بخونم و همش و با آزمون و خطا به دست آوردم.از مهر ماه که شروع کردم با کتاب درسی حتی فرق RNA و DNA رو هم نمیدونستم. در این حد!

 

سوال بعدی اینه عمومی ها و اختصای هارو به چه نسبت تقسیم می کردین و می خوندین؟

خب وقتی من هفته ای بیست ساعت برای بقیه درس ها وقت میذاشتم برای ریاضی و زیست که خیلی قوی بودم هفته ای یک ساعت می خوندم. حداکثر دو ساعت .برای خیلی از آزمونا اصلا ریاضی یا فیزیک یا زبان و تست نمی زدم.چون می دونستم اینا رو تو یه برنامه ی کوچیک می تونم جمع کنم و مرور کنم. نوروز که زمان بیشتری داشتم اومدم این برنامه ها رو بستم مثلا تو یه نصف روز کل زبان سوم و پیش و هم تو واژه هم گرامر خوندم و با ۴۰۰ تا تست جمعش کردن یا ریاضی و تو یه هفته تستاشو زدم و جمعش کردم اما خب به بچه ها توصیه نمی کنم که این کار و بکنن چون این برنامه خیلی شخصی سازی شده .


 

 

سوال بعدی که دارم اینه که چه پیشنهادی برای بچه درباره ی کلاس خصوصی و مشاوره گرفتن داری؟

اول راجع به مشاوره بگم که مشاوره ی شما بستگی به هدفتون داره این که شما چه هدفی دارید از زندگی و کنکور . برای هر هدفی باید برید پیش مشاور درستش .مثلا کسی می خواد رتبه ی یک کنکور بشه باید بره پیش کسی که یا خودش تک کشور بوده یا مشاور کسایی بوده که تک کشور شدن.مشاور خیلی خوبه از این نظر که راه و بهتون نشون میده ولی پیمودن مسیر با خودته .من امسال تقریبا هیچ درسی و کلاس خصوصی نرفتم فقط جمع بندی عربی و با یه دبیر خوبی برداشتم.

خب شما ریاضی فیزیکتون قوی تر بوده و باهوش تر بودین نسیت به سطح جامعه نظر کلیتون؟

بله ولی یه چیزی من بهتون بگم یه خاصیتی توی بعضی از افراد وجود داره که سازگار کردن خودته مثلا تو درس ریاضی مثال میزنم یه درسی مثلا از ریاضی ۲ رو انتخاب کنه از متاب بخونه رو خونی کنه و تمرین های کتاب و حل کنه خب تا یه حدی میرسه دیگه مثلا میتونه حدود ۳۰ درصد تست هارو حل کنه خب من امسال فقط کتاب درسی داشتم و کتاب کمک آموزشی و کلاس هم که می رفتم.خب تو همه ی کشور هم در دسترس همه هست. من سریع از روی تمرینای کتاب رد میشدم چون نیاز بیشتری نداشتم ولی کتاب کمک آموزشی که داشتم درس نامشو میخوندم و درس نامه ی خوبی داشت. تو تست زدن هر درسی که می خونی و جلو میری مثلا فصل یک ریاضی دو بعد فصل دو … می بینی که درصدت از بیست به پنجاه میرسه. اگه بچه ها این کارو از سال های پایه شروع کنند تو پیش دانشگاهی تاثیرشو می بینند . هم از لحاظ وقت و هم هزینه براشون به صرفه تر میشه.

گفتید واسه مشاوره رتبه های برتر می تونن مشاوره خوبی باشند, درسته که رتبه ی برتر خودش یه بار این راه و رفته اما یه عامل دیگه ای هم مهمه که تجربه داشته باشه . شما این عامل و نادیده می گیرید کلا؟
نه. خب طبیعتا تجربه مهمه . کسی که سال ریاضی درس میده با کسی که چهار پنج سال تجربه داره خیلی فرق میکنه من خودم از دبیرستان ریاضی فیزیک ندریس می کردم می دونم که تجربم به مرور فرق کرده . خ مطمئنا تجربه باید باشه ولی یکی مثلا رتبه ی یک شده و تجربه ای در مشاوره نداره خب این ادم حتما یه راه هایی و رفته و خیلی چیزارو ا آزمون و خطا به دست آورده و حتما کارای خوبی کرده دیگه ما می تونیم خودمون نکات خوبشو برداشت کنیم.


 

به نظر من اینه که رتبه ی برتری که چند سال مشاوره داده باشه می تونه مشاوره خوبی باشه یا کسی که مشاوره خونده .اما بعضی ها هستن مثلا توی شیراز که حتی دیپلم هم ندارن و با لابی بازی شاگرد زرنگ با تراز ۸۲۰۰ میگیرن و بعد این شاگرد رتبش میشه زیر ۱۰۰ میگن که کار ما بوده. در صورتی که مثلا میتونسته رتبه ۱ بشه اون شاگرد . نظرتون و برای بچه ها راجع به این نوع مشاور ها بگید؟

خب این و گفتم دیگه مشاور باید تاثیر خوبی داشته باشه و مشاور چندین رتبه ی برتر بوده باشه و تاثیر مثبتی داشته باشه نه اینکه رتبه ۱ و بکنه ۵ خب بچه ها این و نمی دونن و گول می خورن . من فکر می کنم که یه وظیفه ی افرادی که اگاهی دارند همینه . مثلا من خودم به بچه میگم که به هرکسی اعتمادی نکنند. کلی مشاوره دادم تو این چند سال شاگرد هایی داشتم که رتبه تک آوردن. اما خب احساساتی برخورد کردن درست تیست و بهتره با عقلانیت کار کنیم و پرس و جو کنیم و اگاهیمون و بالا ببریم.

خب درصد های کنکورتون و میشه بگید لطفا؟

ادبیات ۱۰۰

عربی ۸۹٫۴

معارف ۱۰۰

زبان خارجه ۱۰۰

زمین شناسی ۴۸

ریاضی ۱۰۰

زیست ۸۷٫۱

فیزیک ۹۱٫۱

شیمی ۹۲٫۴

من واقعا تبریک میگم . بعد شما سر جلسه از تکنیک خاصی استفاده می کردین که به همه ی سوالا برسید؟

بله من تو آزمون جامع اول که ۲۱ خرداد بودش من به ترتیب شروع می کردم به زدن سوالا تو عمومی معمولا وقت کم نمی آوردم اما تو اختصاصی گاهی اوقات وقت کم می آوردم. مثلا آزمون ۲۱ خرداد واسه فیزیک فقط بیست دقیقه وقت آوردم و درصدم شد ۷۴ درصد. خب دیدم که خیلی وضعیت بدیه. دیدم که من پنج هفته قبل از کنکور یه مشکل خیلی بزرگی دارم. خب این مشکل اینجوری حل کردم که گفتم من برای هر درسی یه زمانی پیش بینی می کنم. دور اول از سوالای سخت رد میشم و وقتی زمانی که مشخص کردم تموم شد از اون درس رد میشم. مثلا برای ریاضی تو دور اول ۹:۱۵ ریاضی و شروع میکردم تا ۹:۴۵ به طور متوسط تو سی دقیقه ۲۵ تا سوال ریاضی و حل می کردم. تو کنکورم دقیقا همینطوری شد تو دور اول ۲۵ تا سوال و حل کردم. ولی یه جوری زمان ها رو انتخاب کرده بودم که نیم ساعت وقت اضاف میومد و برای این نیم ساعت باز برنامه ریزی داشتم و باز هم حتی زمان اضافه می اومد.دور دوم برای سوالایی که ندیده بودم و دور سوم برای سوال هایی که بلد نبودم که تعدادشون خیلی کم بود.

یعنی شما سه دور سوالارو بررسی کردید در کنکور؟؟

بله شایدم بیشتر. حتی تو عمومی که یک ربع وقت اضاف آوردم