در این مقاله برای یادگیری بهتر مبحث تابع ریاضی (۳) تجربی به سه نکته اشاره می‌کنم:

۱) ابتدا پیش‌خوانی کنید و سپس در کلاس شنونده‌ی فعالی باشید و به تدریس معلم خوب گوش دهید. بعد از کلاس، جزوه‌ی درس همان روز و درس جلسه‌ی بعد را مطالعه کنید؛ سپس تمرین‌های کتاب را به صورت کامل و بعد از آن سؤالات تشریحی از کتاب پرتکرار را حل کنید. درنهایت تست حل کنید که اولویت با سؤالات کنکور است. بعد از یادگیری کامل آن‌ها، حل تست‌های تألیفی در مرحله‌ی آخر است. اگر در بین مطالعه، خلاصه‌نویسی کنید، در مراحل بعدی که دوره می‌کنید، بسیار مفید خواهد بود.
۲) برای یادگیری بهتر، این مراحل را به ترتیب انجام دهید:
۱)حل تمام مثال‌ها و تمرین‌ها و مسائل کتاب درسی، ۲) حل تمرین‌ها و مثال‌های جزوه‌ی دبیر، ۳) خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری از مباحث مهم، ۴) حل تست‌های طبقه‌بندی‌شده، ۵) رسم توابع مهم و کاربردی در برگه‌ای روی میز یا دیوار که هر روز دیده شود، ۶) مرور آموخته‌ها و حل دوباره‌ی تست‌های ترکیبی برای تسلط کامل بر مباحث، ۷) مقایسه‌ی کمیت‌های توابع و معادلات مختلف برای تفکیک توابع در ذهن و حل معادله‌ی مربوط به آن، ۸) داشتن مجموعه‌ای کامل از تست‌های سراسری سال‌های گذشته به عنوان بهترین منبع تست.
۳) برای دامنه و بازه بهتر است ابتدا کتاب را به ‌طور کامل بخوانید و منظور از دامنه‌ی تابع، حل تابع، رسم تابع و… را متوجه شوید، سپس با حل تمرینات کتاب درسی و کتاب پرتکرار و سپس کتاب آبی انواع توابع را برای خود مشخص کرده و یک خط توضیح برای خود بنویسید (مثلاً توابع کسری= مخرج نباید صفر شود، توابع رادیکالی= همواره باید بزرگ‌تر یا مساوی صفر باشد، چون زیر رادیکال نباید منفی شود و…). به این صورت توابع مختلف را برای خود طبقه‌بندی می‌کنید. در تمرینات توابع همواره مثبت یا همواره منفی را شناخته و یاد بگیرید و سعی کنید مجموع جواب را بر روی محور رسم کنید تا مطلب را کامل یاد بگیرید. وقتی تسلط پیدا کردید برای سرعت بخشیدن به حل تمرین می‌توانید از رسم شکل صرف نظر کنید.

موفق وپیروز باشید.