دانش‌آموزان  گروه تجربی،

در اینجا 20 روش پیشنهادی برای مطالعه‌ی درس زیست‌شناسی را از بین نمایه‌هایی که پشتیبانان برای  کتاب آبی زیست‌شناسی گذاشته‌اند،‌انتخاب کرده‌ و برای شما آورده‌ ایم :

 

1-کتاب درسی را عمیق و مفهومی بخوانید، بعد تست ابی را کار کنید و موقع تست زدن تکنیک ضربدر و منها را در کتاب ابی انجام دهید. بعضی مطالب نیاز به چند بار خواندن یا دوباره خوانی دارد و از روی خلاصه نویسی های خود مطالب را مرور کنید و از روی خلاصه نویسی های خود مجدد خلاصه نویسی کنید.

 

2-خواندن دقیق متن کتاب و استفاده از روش پسخبا:پ=پیش خوانی.س=سوال کردن.خ=خواندن.ب=بازیابی اطلاعات.ا=ارزشیابی که همان استفاده از سؤالات تستی می‌باشد.

 

3-پس از مطالعه‌ی کتاب درسی و خلاصه درس در کتاب آبی، روش پیشنهادی ترسیم شکل و در غالب جملات کوتاه کلیدی است که دانش اموز می تواند خلاصه برداری کرده و موارد مهم  را با فلش نشان دهد به این ترتیب بهتریاد می‌گیرد.

 

4-پس از خواندن هر فصل در کتاب درسی، دوباره تمامی شکل های آن فصل را به صورت کامل مطالعه کرده و مراحل انجام واکنش های مهم را مرور کنند، سپس با پاسخ دادن به سؤالات دوسالانه مرحله‌ی یادگیری را کامل نموده و بعد با حل کردن حداقل 150 تست از کتاب ابی آنرا تثبیت کنند، در ضمن پیشنهاد می گردد نکات مهم فصل به صورت کلید نویسی در کتاب خوداموز نیز نوشته شود.

 

5-مطالعه‌ی دقیق مطالب کتاب . اهمیت دادن به تصاویر کتاب ، پیوسته خواندن مطالب به دلیل زنجیره وار بودن مطالب کتاب زیست شناسی

 

6-پس از مطالعه ی تست های مهم نکته مربوط به تست را در کنار سؤال یا در برگه ای جداگانه  نوشته تا در روزهای قبل از آزمون با مرور این نکات کل تست ها را یادآوری کنند.

7-برای مطالعه‌ی درس زیست، داوطلب باید کتاب درسی را به خوبی و با دقت مطالعه کند. به اشکال مربوط به کتاب و زیر نویس های مربوطه هم دقت کند. توجه به مشاهده کنید ها و فکر کنید های فصل نیز الزامی است.در مرحله‌ی بعد برای آمادگی هرچه بیش‌تر برای امتحانات مدرسه و امتحان نهایی باید به حل سؤالات تشریحی بپردازند که منبع پیشنهادی برای این مرحله کتاب های دوسالانه و کتاب کار می‌باشد.

 

8-برای این‌که مطالعه دانش آموز ارزش سنجشی داشته باشد باید :1-سعی کند مطالب را توام با شکل مربوطه و طرح های ارائه شده فرا گیرد تا به خاطر سپردن آن‌ها آسانتر شود 2- حداقل یک هفته بعد از فرار گرفتن کامل مطالب  کتاب  درسی و تفهیم آن‌ها ، سوال های آن بخش را پاسخ دهند.

 

9-تسلط به کتاب درسی دراولویت است، بعد قسمت اول کتاب آبی که توضیحات مربوط به آن فصل را بیان کرده چند بار حتما بخواند و شکل ها را در ذهن تجسم کند .بعد 10تست اول را حل کند و جواب ها را چک کند اگر درست بود بقیه تست ها را ادامه دهددرغیراین صورت دوباره کتاب درسی یا قسمت اول کتاب آبی را مطالعه کند.

 

10-در صورت کلاس رفتن و یا بعد از درس دادن دبیر مربوطه در مدرسه مطالب کتاب کامل مطالعه شود و با توجه به گسترده بودن مطلب خلاصه برداری و نکته برداری شود و در حاشیه کتاب مطالب بسیار مهم نوشته شود.

11-اول خواندن کتاب درسی و بعد کتاب سبز کانون و خلاصه نویسی و کمک گرفتن از جعبه بهیاد برای در ذهن ماندن نکات بسیار مهم و کنکوری هر فصل

 

12-برای مطالعه ی این درس، در درجه ی اول باید دانش اموز تسط کافی بر کتاب درسی و مطالب موجود در کتاب داشته باشد به این صورت که ابتدا و بلافاصله بعد از گرفتن درس در مدرسه دانش اموز برای تثبیت مطالب مطلب مورد نظر رامرور کند و بعد از بررسی کامل کتاب درسی و تسلط نسبی یک بار انچه را که بخاطر دارد را با کتاب بسته برای خود مرور کند و از انجا که باید حداقل کتاب را دو دور مرور کند با فاصله ی یک روز دوباره کتاب را بخواند و سپس با یک فاصله یک روزه ی دیگر اقدام به زدن تست ها به صورت مبحثی کند و بعد از زدن تمامی تست ها پاسخنامه را مطالعه کند ونکات مربوط را یادداشت کندو سپس کتاب را به صورت دقیق تر مطالعه کند و نکاتی را که در زدن تست ها اشتباه داشته در کتاب های لایت کند و وارد کتاب خوداموزش کند.

 

13-باید اول کتاب درسی خط به خط خوانده و فهمیده شود چرا که همیشه فهمیدن بهتر از آموختن میباشد.برای یادگیری این فصل بهترین کار استفاده از درخت دانش است، بدانند که هر قسمتی از چه عضوی منشا میگیرد و چگونه کار میکند.برای این کار یک روش تاثیرگذار همان فراشناخت میباشد یعنی هر دانش آموزی برای خود یک مثال عینی از پدیده های اطراف داشته باشد.

 

14-پس از خواندن عمیق و بخاطر سپاری متن کتاب درسی می توان جهت آشنایی با سلایق طراحان سوال ، سوالات سراسری آزاد و آزمایشی را زد سپس برای اولین مرور پس از مطالعه (یک روز) تستهای تالیفی را می زنیم و برای مرور دوم (یک هفته) تستهای خارج ازکشور را می زنیم.

 

15-با مارک دار کردن سؤال‌های نکته ای و مهم می‌تواند قبل از ازمون با مرور سریع نکات مهم را دریابد . در ضمن حین تست زدن از قوانین تست زدن (تکنیک  زمان – تکنیک ضربدر منفی- تکنیک 10-10 ) نیز استفاده کند.

 

16-ابتدا به دقت جزوه های معلم و کتاب درسی را مطالعه کند و به شکل های موجود در کتاب بسیار دقت کنند و بعد از مطالعه به صورت خلاصه وار یک الگو درخت دانش برای خود طراحی کند و سپس با الگوی درخت دانش ابتدای فصل کتاب کار مقایسه کند و اشکالات خود را رفع کند و سپس برای تثبیت مطالب خوانده شده در ذهن تست بزند.

 

17-طبق مشاوراتی که درابتدای کتاب برنامه ریزی قلم‌چی اورده شده، میتوان درس زیست شناسی را ابتدا از روی کتاب درسی به‌طور دقیق مطالعه کرد و سپس بعد حداقل یک روز یا کم‌ترتست های مربوط به این مباحث را همرا ه پاسخ نامه کامل مطالعه کرد.

 

18-بهتر است اول کتاب درسی مطالعه شود و بعد خلاصه موجود در اول هر فصل از کتاب سبز خوانده شود چرا که همه مطالب را کاملا طبقه بندی شده و مرتب در اختیار دانش اموز قرار می دهد و بعد سؤا‌ل ها باعث می شود که همه‌ی مطالب در ذهن دانش اموز تداعی شود و در کل باعث تسلط دانش اموز می‌شود و مطالبی که امکان داشت موقع مطالعه توجه کم‌تری به ان شود، پررنگتر جلوه می دهد.

 

19-آوردن سرتیترهای مهم مبحث دراول هر فصل  توجه خاص دانش آموز رابه مطالب مهم مبحث معطوف میکند.دانش آموز با کلمات وعبارات کلیدی مبحث آشنا میشود و هنگام مطالعه به آن‌ها توجه کرده ومطالب را عمقی یاد میگیرد.آوردن شکل ها همراه با نکات مهم مربوط به آن‌ها به صورت تشریحی وتستی باعث یادگیری صحیح می‌شود.

 

20-برای یادگیری نمودارهای زیست‌شناسی :بعد از بررسی کامل و دقیق آن‌ها، برای درک و فهم بهتر می‌توان آن‌ها را قسمت بندی و طبقه بندی کرده و سپس مطالعه نمود،‌که به این ترتیب در صورت فراموشی،‌امکان رجوع سریع نیز وجود دارد.

برگرفته از سایت کانون